Review: Saal-Digital print



'Saal Digital' is een redelijk nieuwe aanbieder van print producten op de Nederlandse markt. Het bedrijf richt zich daarbij niet alleen op de veeleisende consument, maar ook op professionals. Via een 'profi-direct-upload' kunnen professionele media designers, graphic designers, illustrators en fotografen foto's en afbeeldingen met behulp van eigen programma's bewerken en naar eigen zeggen "eenvoudig" in de webshop uploaden. Als kunstenaar veelal werkend met fotografie werd ik gekozen door 'Saal Digital' om een van hun print producten te testen.


De keuze


Als beeldend kunstenaar verwerk ik mijn fotografie vaak als onderdeel van een sculptuur of 
als 'elementen' in een installatie. Maar veel van mijn foto- en digitaal werk is ook beschikbaar om aan de muur te hangen en komt in allerlei formaten. Mijn werk wordt internationaal getoond in galeries, expositieruimtes en musea. Om een indruk te krijgen verwijs ik naar mijn website. Om de print goed te kunnen beoordelen koos ik voor een zo groot mogelijke afdruk. Met de verleende korting van 50 euro kwam ik uit bij een foto op alu-dibond van 60 x 45 cm. Deze wordt mat gedrukt op een aluminium plaat van 3 mm dikte. Men werkt centimeter nauwkeurig en individuele afmetingen zijn mogelijk. Het ophangsysteem is niet bij de getoonde prijs inbegrepen en moet extra gekozen worden. Er zijn meerdere opties, afhankelijk van het formaat. Professionelen kunnen voor Photoshop of Lightroom ICC-profielen via de website downloaden. Op de website is uitgebreid advies te vinden over hoe je een goede afdruk krijgt, bij voorbeeld over hoe de monitor gekalibreerd dient te zijn. Zelf kalibreren zij naar eigen zeggen de machines meermaals per dag. Ook het fotochemisch proces wordt dagelijks gecontroleerd. Welke andere print services dit ook doen weet ik niet, maar de vermelding hiervan geeft aan dat zij zich hiermee serieus richten op het professionele circuit.

De website

De website is goed overzichtelijk. Op de homepagina zijn duidelijk reviews te vinden, wat een betrouwbare keuze mogelijk maakt. Op de support pagina kun je veel informatie vinden en er is een veld voor direct support, duidelijk vindbaar bovenaan.

Software en installatie

Het downloaden en installeren van de software en de integratie binnen mijn beide photoshop versies (CC2015 en CS6) nam veel tijd in beslag en is zelfs met behulp van een computer expert niet gelukt. Er kwam de melding dat de toepassing niet kon worden geïnstalleerd, omdat het installatiebestand beschadigd zou zijn. De software gaf dezelfde melding nadat deze opnieuw werd gedownload. Bij melding kreeg ik te horen dat andere klanten hier nooit last van hadden gehad en adviseerde men mij de knop automatisch optimaliseren te gebruiken.




Product en levering

Ik koos voor de test een digitaal werk met overwegend donkere maar ook warme kleuren met geleidelijke nuances en hier en daar een sterk contrast. Het duurde 4 werkdagen voordat deze bestelling aankwam.


Uit de serie 'Glitched Evidence', 2017, Reggie Voigtländer

Verpakking

De foto op 'alu-dibond' was degelijk verpakt en hier waren geen zichtbare beschadigingen. De verpakking van stevig karton is gemakkelijk te openen met behulp van een scheurstrip. Het betreft een map, waarvan de buitenkant groter is dan het product zelf. Binnenin ligt de plaat vast middels een eenvoudig open te klappen systeem van kartonnen flappen. Hierdoor kan de plaat niet verschuiven. De voorkant met de afbeelding is voorzien van een dunne beschermfolie en is geseald, waardoor ook de achterkant schadevrij blijft tijdens verzending. De foto kan in deze map ook gemakkelijk opgeslagen worden. Daarvoor is een sticker met betreffende afbeelding en informatie bijgevoegd. Een uitstekende bescherming, die door zijn eenvoud en economie ook nog goed is voor het milieu ( afgezien van de folie die er nogal kwistig omheen is gedraaid). Je moet de map wel weer zelf op een of andere manier dicht weten te houden, anders flapt deze open en de afdruk van te voren omwikkelen met bij voorbeeld bubbeltjes plastic.

Het resultaat

De afbeelding pakte erg donker uit en komt het beste tot zijn recht bij TL licht. Dan zijn de nuances in de donkere gedeeltes goed waar te nemen. Ondanks de hierboven beschreven goede verpakking bleek het product beschadigd: Er liep een enorme kras over de korrelige structuur van de print, waarschijnlijk gebeurd tijdens het verpakken. Nadat ik het euvel per e-mail gemeld had, kreeg ik per omgaande een kortingscode voor de geleden schade, inclusief verzendkosten.

Uit de serie 'Glitched Evidence', 2017, Reggie Voigtländer

Om duidelijk verschil te kunnen zien koos ik ditmaal voor een lichtere afbeelding uit dezelfde serie. De verzending kwam nu sneller aan. De afdruk is van uitstekende kwaliteit, met heldere kleuren en mooie contrasten. Ook de verschillende nuances zijn goed waar te nemen en alles is zichtbaar bij zowel daglicht als kunstlicht. Er zijn geen beschadigingen aan het product.

Conclusie

Het betreft een uitstekende foto printservice die zeer geschikt is voor professionelen en tegelijkertijd toegankelijk en gemakkelijk te gebruiken door iedereen. De verzending geschied binnen afzienbare tijd en de verpakking is uiterst verzorgd. Ik vind de prijs wat aan de hoge kant inclusief ophangsystemen, in vergelijking met vergelijkbaar kwalitatieve services. Maar voor wie een goed product wil kan ik 'Saal - Digital' wat betreft afdrukken op 'alu-dibond' zeker aanbevelen en heb ik ook het volste vertrouwen in de andere producten.


geplaatst 18-12-2017
auteur: Reggie Voigtländer 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nightview Series

Niche - artist book